SEO optimalisatie: Waarom is zoekmachine optimalisatie (SEO) een must?
Waarom is SEO optimalisatie zo belangrijk?
SEO optimalisatie: Waarom is dit zo belangrijk eigenlijk? Talrijke eigenaars van zakelijke sites blijven nog steeds zelf de content voor hun professionele site produceren. In eerste instantie lijkt dit niet zo onoverkomelijk moeilijk om te doen. Tegenwoordig kan iedereen zonder veel technische voorkennis fotomateriaal, vlogs, longreads of landingspagina’s produceren en online zetten. De meeste van deze doe-het-zelvers hebben wel ergens een belletje horen rinkelen.
U weet mogelijk reeds langer dat het loont om regelmatig de content van uw zakelijke online stek te vervangen. Dat wil echter nog niet zeggen dat u meteen ook weet waar de klepel hangt. Dankzij de huidige veelgebruikte content management systemen ziet het resultaat er zelfs professioneel uit. Het design is perfect en ziet er flitsend uit. Zo bent u in staat om zelf professioneel uitziende logo’s en een eigen huisstijl te ontwikkelen. U weet zelfs dat het belangrijk is om deze consequent aan te houden. Dit alles is niet voldoende als u geen rekening houdt met SEO optimalisatie.
Zonder professionele SEO optimalisatie lukt het niet.
We geven het ruiterlijk toe. U beschikt over enige basiskennis. Toch leert onze professionele ervaring dat deze kennis en vaardigheden zelden volstaan om tot een optimaal resultaat te komen. In de zoekmachine wereld is Google Analytics heer en meester. U weet zonder twijfel dat deze tool als geen ander een graadmeter is voor de vindbaarheid van uw commerciële website. Dankzij dit veelgebruikte hulpmiddel van Google kan iedere webmaster meteen de waarde van zijn SEO kennis ontdekken. In vele gevallen leidt dit tot een desillusie. Bijkomend hebt u geen idee waar het op het vlak van SEO optimalisatie misloopt.
Het antwoord is vaak simpel. Uw gestroomlijnde professionele site ontsnapte niet aan de crawlers van Google. Wel prijkt hij pas op pagina 231 in de zoekresultaten. Op deze manier vinden uw leads en uw potentiële klanten u natuurlijk nooit. Hopelijk bent u er nu van overtuigd. U kunt niet zonder SEO. Hoe verkrijgt u een optimaal resultaat zodat uw zakelijke site op de eerste pagina terechtkomt? Daar hoort ze meer dan thuis. U weet wat u uw klanten kunt bieden. Nu is het zaak dat uw doelpubliek en potentiële leads de weg naar uw site, webwinkel en fysieke winkel vinden. Wij staan klaar om u in te wijden in de wereld van de SEO optimalisatie.
SEO zoekmachine optimalisatie nuttig voor teksten?
Google is verreweg de grootste zoekmachine ter wereld. U kunt er gerust van uit gaan dat SEO optimalisatie zeer zinnig is omdat de gigantische onderneming een mondiaal monopolie heeft. Bovendien ontwikkelt Google de zoekmachine voortdurend door. Zo gaat geen maatschappelijke ontwikkeling voorbij aan het allesziende oog van de zoekmachinegigant. De technieken die deze Amerikaanse firma gebruikt om nieuwe websites te ontdekken en te indexeren zijn allesbehalve statisch.
Toch is het niet onmogelijk om toonaangevende websites over populaire onderwerpen tot op de eerste plaats in de ranking te schieten. Om een dergelijk resultaat te verkrijgen, is het nodig om eerst inzicht te krijgen in de werkwijze van Google. Dit is een zeer geavanceerd softwarematig gebeuren. De zoekmachinegigant gebruikt hierbij ontelbare parameters.
Behalve deze meetinstrumenten gaan ook zogenaamde robots en spiders aan de gang. Deze virtuele technieken doorzoeken constant alle bestaande websites. De bevindingen van de robots vergelijkt Google met zijn eigen ontwikkelde parameters. Dit is vergelijkbaar met een grootschalige doorlichting van alle bestaande websites. Per onderzochte parameter krijgt een website punten. Het totaal aan verzamelde punten bepaald de ranking van een website. Aan de hand van de verkregen resultaten vangen SEO experts nadien aan met zoekmachine optimalisatie.
Deze SEO optimalisatie zorgt ervoor dat uw positie in de hiërarchie gevoelig verbetert. Uiteraard blijft het objectief hierbij helemaal bovenaan in de Google resultatenpagina’s te komen. Hierin zit wel een gevaar. SEO specialisten die te veel op de technische kant van een tekst focussen, verliezen hierbij de leesbaarheid uit het oog. Dit risico wilt u niet lopen. Het is daarom alleen maar toe te juichen dat Google door de jaren heen steeds meer oog krijgt voor de goede leesbaarheid van een artikel.
SEO optimalisatie blijft een must.
De laatste jaren komt er kritiek op de bedrijfscultuur van Google. Een aantal internetgebruikers en potentiële klanten zijn naarstig op zoek naar alternatieven voor de grootste zoekmachine. De voornaamste reden hiervoor is de nood aan online privacy die voor vele surfers steeds belangrijker wordt. We analyseerden daarom voor u de laatste tendensen op het gebied van zoekmachines. Bing blijft op dit moment de grootste concurrent van Google. Het marktaandeel van deze speler vertoont echter een dalende lijn.
Duckduckgo is een relatief kleine speler op de zoekmachinemarkt. Dit bedrijf zet bewust in op de groeiende behoefte aan privacy van surfers. Dit is de reden dat deze relatief nieuwe speler, verhoudingsgewijs een merkbare stijging van zijn fervente aanhangers ondervindt. Ondanks de stabiele concurrentie en nieuwe spelers, blijft Google echter de grootste speler. Dit geldt, de nieuwe ontwikkelingen ten spijt, ook voor België.
Is teksten optimaliseren voor alternatieve zoekmachines relevant?
Elke eigenaar van een zakelijke site is zich bewust van het belang van een zo groot mogelijke vindbaarheid. Het is goed om te weten dat er meer spelers op de markt zijn dan enkel Google. Het marktaandeel van deze spelers blijft echter marginaal. Zowel Bing als Duckduckgo maken gebruik van eigen SEO technieken. Hun marktaandeel is echter momenteel nog te klein om hier als SEO specialist rekening mee te moeten houden. Het beste concentreert u de SEO optimalisatie dus alleen op Google.
Voortdurende aanpassingen van de Google zoekmachine
Wie op professionele wijze aan SEO werkt, is met de term Google algoritmes bekend. Hiervan is geweten dat er regelmatig updates uitgebracht worden. Hoe deze wiskundige formules werken is strikt geheim. Toch volgen de SEO professionals algoritmes op de voet. Zo heet het nieuwste algoritme Fred. Dit is de opvolger van het alom bekende Penguin. Een website die goed scoorde in Penguin, geeft mogelijk teleurstellende resultaten in Fred. SEO optimalisatie is in dit geval zeker aangewezen. Het is zaak om bij de aankondiging van een nieuw algoritme steeds research te verrichten. Enkel zo bent u er zeker van dat u SEO optimalisatie op de juiste manier doorvoert.
Google zelf geeft zijn geheimen nooit prijs, toch kunt u online zeker relevante informatie over het Fred algoritme vinden. Websites zoals Moz.com volgen de ontwikkelingen op de voet, en beschikken over jarenlange ervaring waardoor ze een zekere autoriteit op dit gebied uitstralen. Na elke wijziging weet Moz al vrij snel te melden wat er veranderd is, waarna SEO specialisten aan de slag kunnen om indien nodig wijzigingen aan te brengen aan hun websites.
SEO optimalisatie is plicht voor elke onderneming die haar gunstige ranking op wil behouden. Een zakelijke site die onvindbaar is, zorgt ervoor dat zelfs uw trouwste klanten afhaken.
SEO optimalisatie: technieken
Hoewel de algoritmes van Google geregeld wijzigen, bestaan er evenwel technieken die relatief stabiel blijven. Wij zetten ze hier voor u op een rij!
Een doorzoekbare site: goed voor SEO optimalisatie
Professioneel webdesign, structuur en technieken zoals een sitemap zorgen voor een betere doorzoekbaarheid van uw site. Google zal dankbaar zijn en uw ranking verbeteren. Verder doet u er goed aan om voorgoed afscheid te nemen van oude HTML-sites. Content management systemen zoals WordPress, Joomla of Drupal hebben de wereld van de webontwikkeling overgenomen. Wie kiest voor een CMS om een professionele website te bouwen, mag er zeker van zijn dat het met de zoekmachine optimalisatie goed zit. Dankzij het CMS is uw webstek sneller vindbaar door de spiders en andere Google tools.
Maak uw website snel en zonder downtime
Zorg ervoor dat uw site altijd online staat. Niets is zo nefast voor uw SEO ranking dan een website die offline staat. Google is ongenadig op dit vlak. Zoek daarom een betrouwbare hosting provider die u 100% zekerheid kan geven dat uw site altijd online staat. Verder dient u van uw hosting provider de garantie af te dwingen dat uw website een supersnelle verbinding heeft met het internet. Ook snelheid is een van de parameters van Google. Een website dient altijd beschikbaar te zijn, anders straft Google dit af.
Keyword gebruik i.f.v. SEO
Keywords stonden aan de basis van SEO optimalisatie. Ook nu nog zijn deze sleutelwoorden voornaam voor SEO. Deze woorden kies je niet zomaar. Relevantie staat hier voorop. Dergelijke woorden zijn als ankers waaraan een goed geoliede tekst kan opgehangen worden. De verleiding is soms groot om er te veel van te gebruiken. Een overdaad aan keywords is nefast. Enkele goed gekozen woorden volstaan. Uw lezers weten, als het goed is, meteen wat het onderwerp is.
Woorden herhalen leidt enkel tot irritatie en jaagt potentiële klanten weg in plaats van ze aan te trekken. Ook voor SEO optimalisatie geldt hetzelfde: ‘trop’ is te veel! De zoekmachinegigant zal uw ranking eerder verlagen dan verhogen. Keywords zijn belangrijk, maar gebruik ze met mate! Dat is één van de basisregels voor zoekmachine optimalisatie. En gebruik ook synoniemen van uw keywords.
Linkbuilding voor SEO optimalisatie.
Linkbuilding is een must bij SEO. De kunst bestaat erin om ervoor te zorgen dat andere relevante websites naar uw eigen site linken. Zo ontstaat er op natuurlijke wijze geregeld verkeer naar uw site. U behaalt met deze methode de beste resultaten indien u hierbij niet te snel te werk gaat. Langzaam maar zeker werken, is beter dan snel en onzorgvuldig werk afleveren bij SEO. Het is helemaal in orde als u zelf feedback of comments achterlaat op een website en daarbij op een subtiele manier uw website linkje achterlaat.
Wat absoluut uit den boze is, is link spamming. Uw link zonder meer overal achterlaten werkt averechts en is een vorm van slechte SEO. Goede en onderbouwde feedback met een relevante link zorgt ervoor dat uw expertise opvalt. De kans is groot dat u dan positieve reacties krijgt en dat u een link terugkrijgt. Dergelijke natuurlijke vormen van linkbuilding scoren hoog op SEO vlak. Uw expertise en de autoriteit van uw website zullen hierdoor ongetwijfeld stijgen.
Sociale media en zoekmachine optimalisatie.
Sociale media en websites lijken elkaars tegenpolen te zijn. Niets is echter minder waar. Beide media versterken elkaar. De meeste websites worden net beter vindbaar door de inzet van sociale media. Dat is de reden waarom u uw aanwezigheid op sociale media dient te verzorgen. Zo krijgt u gratis reclame voor uw zakelijke webstek. Ook hier geldt dat overdaad schaadt. Subtiele reclamevormen scoren het best op SEO vlak.
Valt uw zelfpromotie te veel op? Als dit het geval is, krijgt u meteen negatieve reacties. Vele Facebookleden houden niet van reclame. Toch kan het voor SEO doeleinden nuttig zijn om lid te blijven van een aantal relevante groepen. Probeer met uw antwoorden en uw expertise in positieve zin op te vallen. Zo kunt u bereiken dat Facebookleden zelf naar de link van uw website vragen. Zo krijgt u op generische wijze meer bezoekers. Google merkt dit zeker op en u zult dit ondervinden door positieve ranking.
“Likes” en zoekmachine optimalisatie
Wie aan sociale media denkt, denkt meteen aan ‘likes’ of ‘vind ik leuks’. Gebruikers van sociale media kunnen de pagina van uw bedrijf ‘leuk vinden’. Zo blijven ze wat langer op de pagina en ontdekken ze op generische wijze uw website. Ook dit is belangrijk voor SEO! Dit is eveneens een vorm van zoekmachine optimalisatie die natuurlijk overkomt. Wie op een ongedwongen manier ‘vind ik leuks’ kan omzetten in duurzame bezoeken aan een zakelijke website is goed bezig. Uw Google ranking zal zonder twijfel verbeteren! SEO optimalisatie via Facebook is dus allesbehalve een contradictio in terminis!
Houd uw bezoekers hun aandacht met degelijke content!
Uw bezoekers verdienen content die antwoord geeft op hun vragen. Research is bijgevolg van het grootste belang. Google houdt daarenboven van unieke teksten met een persoonlijke inbreng. Uw expertise is meer dan het met succes uitvoeren van enkele goed aangeleerde tekstuele kunstjes. Vakmanschap, expertise en autoriteit uitdragen, is eveneens een aspect van SEO dat u niet mag vergeten. Goede, waardevolle informatie is goud waard. U zult hierdoor veel trouwe bezoekers aantrekken. Een dergelijke trouwe schare van fans is zeer voornaam voor Google.
Optimalisatie van een website is meer dan het veelvuldig gebruiken van de juiste woorden. SEO optimalisatie is een proces van lange adem. U kunt dit niet van vandaag op morgen bereiken. In succesvolle SEO zit veel tijd in. Het goede nieuw is evenwel dat zoekmachine optimalisatie op termijn loont. Het is een lang proces, maar het resultaat is van duurzame aard!
SEO offerte op maat voor hoge ROI
Wilt u werkelijk een statement maken en doelgericht nieuwe klanten aantrekken en converteren via uw webshop of website? Vraag dan hier uw offerte aan voor SEO optimalisatie.